Har du kört fast i ditt böneliv?

Har du kört fast i ditt böneliv och känns det tråkigt och tort?

Då kan du få lite goda råd i från George Muller han säger : 

Vad jag tidigare har haft som en vana åtminstone under 10 års tid var att be så fort jag vaknade på morgonen.

Nu dock ser jag det som mest viktigast att hänge mig åt att läsa skriften i stället medans jag begrundar vad jag läser genom detta blir mitt hjärta styrkt, uppbyggt, varnat, tillrättavisat, instruerat etc genom Guds ord. Medans jag begrundade ordet så förs mitt hjärta in i gemenskap med Herren. Jag började därför begrunda det nya testamentet det första jag gjorde tidigt på morgonen, efter att ha bett en välsignelsebön började jag begrunda skriften vers för vers för att bli välsignat av ordet, inte för att ha något att predika till andra utan för att få mat för min egna själ. Resultatet av detta var nästan alltid att efter fem minuter hade min själ letts in i tacksägelse eller förbön eller bön. När jag hade gjort så ett tag så gick jag vidare till nästa vers och gjorde samma sak. Resultatet av detta blev nästan alltid mycket bekännelse , tacksägelse som blandades med min begrundan av varje vers och när det var frukost dags va mitt hjärta fyllt av lycka och frid.

Skillnaden alltså mot hur jag tidigare hade agerat är att, tidigare när jag vaknade så började jag be så fort jag kunde och jag bad ända fram till frukosten men vad fick jag för resultat av det? I bland spenderade jag en kvart, en halvtimme eller en timme på mina knän innan jag ens blev medveten om att min själ hade blivit uppbyggd och ofta efter att mina tankar hade farit runt  i sinnet de första tio minuterna eller ibland en halvtimme innan det kändes som att man verkligen bad på riktigt. Detta problem har jag inte längre för mitt hjärta vattnas nu i sanningen genom skriften och jag förs in i gemenskap med Herren på en gång och jag kan tala med Herren som en vän om sakerna han har satt framför mig i sitt ord.

Jag förundras ofta att jag inte upptäckte detta tidigare i livet och nu har Gud lärt mig att det första man skall göra som ett Guds barn är att äta andlig mat på morgonen. Vad är då andlig mat? Inte bön utan Guds ord och inte bara läsa ordet så att det bara passerar genom hjärnan utan att begrunda vad jag just har läst, fundera över det och applicera det in i mitt hjärta. ”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s