Anpassa er inte efter världen

Därför uppmanar jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud – er andliga gudstjänst. 2 Och anpassa er inte efter den här världen ” – Rom 12:1-2

Våran livsstil och vårt sätt att tala och agera skall allt vara ett heligt offer inför Gud och vi skall inte anpassa oss efter denna världen. Tråkigt nog har något skett den senaste generationen och det är att kyrkan och kristna har börjat anpassa sig efter världen på många olika plan genom att plocka in världens rakt in i kyrkan och rakt in i våran livsstil.

Världen är ett system som ligger i den ondes våld (1 Joh 5:19). I världen så handlar det om att vara självfokuserad, bli en stjärna, det handlar om uppror emot Gud och hans lag, det handlar om mammon tillbedjan, det handlar om ett visst sätt att tänka och agera, det handlar om synd, tala på ett visst sätt och agera på ett visst sätt. Allt detta kommer i från den onde. Hela världen är i den ondes våld och det uttrycker sig olika i olika kulturer.

De kristna dock har alltid förstått detta och redan på gamla testamentets tid befallde Gud att man skulle separera sig från världen och vara annorlunda. Det fanns många lagar som hade med avskildhet att göra. T.ex skulle en jude inte se ut som dem runt omkring. En jude skulle klippa sitt skägg annorlunda än de andra folken runt omkring för att inte förknippas med dem. De skulle inte rista in märken i kroppen. De skulle äta annorlunda mat än hedningarna runt omkring gjorde etc etc. Allt var för att visa Israel en princip om att Guds folk skall separera sig i från världen.

Bibeln varnar oss för världen och till och med så allvarligt att om man vill vara världens vän så blir man Guds fiende (Jak 4:4). Världen är alltså något vi måste se upp för för det gör att Gud kommer att stå emot oss. Det gör att vi får ingen välsignelse av Herren i våra liv och vi kommer inte heller se så värst mycket frukt i våra församlingar. Det kan till och med vara så att om man envisas med att hålla fast vid världen, så är man nog inte ens född på nytt och en kristen (1 Joh 2:15).

På Spurgeons tid så blev många omvända under hans predikan men beviset på att de hade blivit omvända och fick döpas var just att deras kärlek till världen var borta. T.e.x fanns det många som vittnade om att när de blev omvända så försvann kärleken till att gå och se på teater (dagens filmer). Fanns det någon som påstod sig vara omvänd men fortfarande brukade besöka teatern så döpte man inte dem. I vår tid dock har synen på omvändelse och vad det innebär att vara en ny skapelse blivit så låg att i stort sett vem som helst som bekänner namnet Jesus kallas för en kristen.

Det finns dock ett stort problem med en sådan låg syn på det nya livet eftersom bibeln är tydlig med att man är en ny skapelse och det gamla är förbi (2 Kor 5:17). Den är tydlig med att ”så brukade ni vara” (1 Petr 4:3) och den är tydlig med att om man älskar världen finns inte Faderns kärlek i en (1 Joh 2:15). Vi behöver dock ständigt urskilja och lära oss vad som är av världen så att vi inte anpassar oss.

Låt oss vara konkreta. Vad är världen i vår tid? Världen är ju ett system under den ondes våld som jag sade så hela pop kulturen inom musik branchen är av världen. Den handlar om att visa sig själv, texterna handlar ofta om att finna nån att ligga med under kvällen. Det handlar om att följa sitt egna hjärta. Hela pop kulturen är alltså emot Gud. Samma sak med hip hop kulturen som handlar om att protestera mot auktoritet, droger, våld. Rock kulturen är samma sak det handlar om uppror med långt hår vilket bibeln lär är emot en mans natur och Guds skapelse och därmed en skam. Dans kulturen där man går och dricker sig berusad och dansar sensuella danser.

Allt detta är av världen dock har kyrkan och många kristna anpassat sig efter detta. Man lyssnar på sådan musik, och än värre många band tar denna musik och sätter kristna texter på den för att försöka ”nå världen”. Problemet är att man når inte världen genom att anpassa sig efter den. Nej, hade vi levt under väckelse tiderna hade man starkt förkastat ett sådant tankesätt. Ännu värre är att man drar in detta i kyrkan så att skillnaden mellan en dansklubb, , pop konsert, rock konsert och en kyrka är inte alls så stora. De är precis samma fast med ett annat budskap. Inte undra på att man får stora kyrkor men där knappt någon är omvänd eftersom man älskar fortfarande världen.

Man har tagit in världen med dess musik och dess spotlights och dess sätt att agera.

Jag såg en video här om dagen med en känd respektabel amerikansk baptist predikant. Allt var dock rätt i från världen. Det var en mörk lokal med spotlight. Det var en fin scen, det var hög musik och folk skuttade och hoppade. Det var ”kristen” rapp musik” Sedan var det ”kristen” lovsång och sedan på allt en predikan som var biblisk och sund. För vilken kristen skulle bli lurad om predikan inte var sund? Efter predikan fortsatte världens spektakel och den ena pastorn efter det andra omfamnar detta eftersom predikanten är ju så respektabel och musiken så modern.

Vi har även hela underhållnings branchen med alla filmer och streaming service som kristna matar sig med. De ser den ena naken scenen efter den andra. De hör svordommar. Grova skämt och allt för att bli underhållen. Du kanske säger. ”Men jag kan se sådant utan att synda” Du stödjer det ändå med dina pengar, du ser på världens underhållning och tror att du kan vara en vän med Gud?

Det vore helt otänkbart för en 100 år sedan+. Hade du kommit och sagt att du var en kristen men gick till en teater så hade de inte ens döpt dig! I dag har vi dock mängder av folk som kallar sig kristna men som lever kvar i världen och verkar ha hjärtat kvar i världen och får komma in på teologiskola och vara ungdomsledare och pastorer. Hur snett har vi inte hamnar och hur har inte världen infiltrerat våra kyrkor?

Vi har också hur man klär sig. Visst vi måste alla klä oss men många klär sig på ett sätt som får världens associationer. Vi har män med långt hår och klär sig som hårdrockare. Vi har folk med kepsen på sne och keps inne i kyrkan eftersom man är en hip hopppare eller gillar sådan musik, trotts att bibeln lär oss att mannen skall be utan något på huvudet (1 kor 11:4). Bland unga tjejer klär sig många precis som världen med tajta byxor och en tajt tröja så att skinkor och bröst syns söndriga byxor etc..

Vi har även allt detta festande. Ta t.ex. Julen. En hednisk tradition med tomtar och julgran men till råga på allt blandar man inte det lilla Jesus barnet i allt!. Det blir en form av synkretism där religion blandas med hedendom och man har dragit världen rätt in sina hem bara eftersom det lilla Jesus barnet finns med på ett hörn. De gamla puritanerna gick emot julen med allt de hade. De firade den inte. De såg det som hedniskt.

Nu tänker du kanske. Ojdå det här låter lagiskt. Men om du går tillbaka i kyrkans historia så var detta helt självklart.

Varför varför? Älskar vi sådant om vi är kristna? Vi skall inte älska sådant och om vi har dragits in i detta och vi har anpassat oss efter världen så kallar Gud oss ut ur den och kallar os till separation.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s